Ondernemer: “Op sommige moment verkoop ik meer Kolkbier dan Heineken”
De opkomst van micro-labels gebrouwen voor lokale markten is niet meer te stuiten. Nederland heeft op dit moment al meer bierlabels dan België, en dat aantal blijft maar groeien. Vooral bieren die inspelen op een lokale markt zijn erg populair, de verkoop overstijgt soms de aantallen van de populaire merken zoals Heineken.
Afgelopen weekend lanceerde het lokale label Kolkbier zijn tweede soort, een Pilsner. Wederom een groot succes, maar alleen in Vreeswijk, het dorp waarvoor het gebrouwen is.
Meer Kolkbier verkocht dan Heineken
Secretaris van de stichting, Roy Platje, zegt overvallen te zijn door het succes bij de lancering van het eerste bier afgelopen december. “We werkten met een voorintekening voor het bier, daarbij merkten we al dat er veel interesse was. Maar ook toen de vrije verkoop zo rond de Kerst los ging overtrof het onze wildste verwachtingen. Bij de lokale supermarkt, de Dagwinkel van Bas van Meegen, verkochten ze in die tijd meer Kolkbier dan Heineken. Een enorme opsteker voor de stichting.”
Promotie leunt op 3 emotionele pilaren
De promotie leunt voor een groot deel op het gevoel van “samen-zijn” van de Vreeswijkers binnen de stad Nieuwegein en provincie Utrecht. De eerste versies van biertjes worden steevast uitgereikt aan de vrijwillige organisatoren van verschillende evenementen. Daarnaast wordt in woord en symbool verwezen naar het dorp. En tot slot komt de winst nog ten goede aan sociale projecten in het dorp. Dit zorgt voor veel goodwill, en grotere verkopen.
Opbrengst van bier gebruikt voor ondersteuning sociale projecten
De brouw en verkoop wordt geregeld door Stichting Vreeswijks Kolkbier. De stichting heeft geen winstoogmerk en als doel het promoten van het oude dorp Vreeswijk, zowel cultureel als sociaal, en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Dit jaar werden al de Authentieke dag en het Kolkfeest ondersteund. Na een verkiezing via de Facebook site van het Kolkbier is er gekozen voor een 3e project. De aankoop van een nieuwe kano voor de waterscouts.
Sociale binding zorgt voor meer lokale verkoop
Bij het Kolkbier is gekozen voor diverse verwijzingen naar de herkomst. De naam, symbolen op het etiket, maar ook de blauwe dop verwijzen allemaal naar het schippersdorp Vreeswijk. Volgens Platje is dit ook een van de redenen voor het succes; “Uit een enquête blijkt dat men het bier vooral koopt omdat het een lokaal product is. En omdat het ten goede komt aan lokale projecten. Niet eens zozeer vanwege de smaak.”
Bier gebrouwen met Kolkwater
Kees Blonk, architect in Vreeswijk, kwam op het idee om een Vreeswijks bier te laten maken. “Vreeswijk heeft zo’n sterke eigen identiteit en onderlinge band. Het gevoel van onderlingen verbondenheid is nog heel sterk, anders dan in de rest van Nieuwegein”. Hij benaderde Roy Platje om samen het idee vorm te geven en uit te werken. Platje zegt hierover; “Het water rond de sluizen noemt met de kolk. Binnen Vreeswijk is er een uitdrukking; Je bent pas Vreeswijker als je uit de Kolk hebt gedronken”, dus als je in de sluis gezwommen hebt. Bij het 600 jarig bestaan van Vreeswijk werd er ook echt water uit de kolk geschonken. Zo zijn wij op het idee gekomen om voor het bier ook echt water uit onze eigen sluis te gebruiken.”
Nieuwe Kolkbieren in aantocht
Er liggen al plannen voor nieuwe soorten Kolkbier, bijvoorbeeld speciale inhakers op het populaire Vreeswijk bij Kaarslicht of een bier voor de onthulling van de 3e kolk van de Beatrixsluizen.
Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks zijn open.